-->
~CoretanSiPenaDaif~

..Pilih Mana Suka..

  • bola (1)
  • cerita ain (46)
  • cerpen (2)
  • cinta (18)
  • filem (1)
  • ilmu (1)
  • kata2 hikmah (2)
  • kecewa (4)
  • kekasih (1)
  • kereta (1)
  • kesihatan (3)
  • lagu (3)
  • langkawi (4)
  • lirik (2)
  • makan (3)
  • minat (1)
  • movie (1)
  • nasyid (1)
  • novel (5)
  • Novel : Segalanya Mungkin (36)
  • pandangan (10)
  • pengajaran (2)
  • pengalaman (21)
  • percutian (6)
  • perempuan (2)
  • perkongsian (21)
  • persoalan (3)
  • promot (17)
  • puisi (5)
  • ramadhan (6)
  • raya (6)
  • renungan (2)
  • resepi (19)
  • rindu (5)
  • rumahtangga (2)
  • sabah (2)
  • sahabat (4)
  • soal hati (5)
  • walimah (15)

Tak Perlu Panaskan Enjin Kereta Lagi.. Betul Ke???


Salam sayang!

Dekat luar hujan selebat2nya. Moga2 tiada lagi banjir besar melanda bumi Penang. Ameen..

Yeaahhh..pagi ni terbaca 1 artikel berkaitan tidak perlu memanaskan enjin kereta sebelum memulakan perjalan selepas membiarkan kereta tidak bergerak berhari2 atau berjam2. Ini sesuatu yang superb! Sebelum ni, Ain selalu ber'cakar2' dengan zauji sebab nak suruh dia panaskan enjin kereta sebelum kami ke mana2 pada waktu pagi. Yang zauji pulak cakap tak payah panaskan dulu. Start & boleh terus memulakan perjalanan setelah beberapa minit enjin kereta dihidupkan.

Haa..nampak tak betapa degilnya Ain??? Nak jugak panaskan enjin kereta sampai setengah jam hanya dengan mendengar mitos2 yang belum sahih. Now! Kena minta maaf banyak2 dekat zauji sebab selalu bantah cakap dia mengenai pemanasan enjin kereta ni. Ngeh33.. Sorry laling!

Tak guna jugak cakap banyak kalau tak ada fakta untuk mensahihkan perkara ini. Jom Ain share artikel yang dikeluarkan oleh Beautifulnara.com.


###

Aktiviti memanaskan enjin kereta anda sebelum memandu sebenarnya tidak diperlukan lagi. Kereta hari ini mempunyai sistem prestasi didorong komputer yang mampu mengimbangi suhu luar dan enjin yang masih sejuk. Anda boleh mula memandu selepas hanya beberapa minit enjin berjalan pada waktu pagi atau selepas kereta telah terbiar beberapa jam. Boleh difahami kebimbangan bapa-bapa kita tiap pagi berkenaan aktiviti memanaskan enjin, tetapi teknologi hari ini telah menghapuskan keperluan tersebut. Usah risau, kami akan terangkan mengapa.
Kereta lama perlu dipanaskan sebelum memandu kerana beberapa sebab:
  1. Sistem penghantaran bahan api primitif (karburator);
  2. voltan rendah, tiada sistem pencucuhan yang boleh menyesuaikan voltannya sendiri (didorong oleh sistem komputer;
  3. minyak pelincir yang kurang bermutu.
Mari kita lihat pada setiap yang di atas dengan lebih terperinci.
perlukah memanaskan enjin-arenakereta3

1. Sistem Penghantaran Bahan Api

Suatu ketika dahulu, sistem penyampaian bahan api yang menggunakan karburetor, dan kami pasti, masih ramai menggunakannya lagi. Peranti ini mencampurkan bahan api untuk membuatkannya sesuai untuk pembakaran dalam enjin, satu proses yang mekanikal sepenuhnya. Apabila sejuk, enjin memerlukan campuran bahan api yang lebih banyak/kuat untuk dihidupkan (nampak kenapa kita perlu menekan pendikit semasa menghidupkan enjin?). Satu litar mula dibina ke dalam karburetor di mana pembukaan dan penutupan injap dikawal oleh spring yang mengembang apabila dipanaskan dan mengecut apabila sejuk. Spring tersebut disambungkan ke injap choke karburetor. Apabila suhu luar kereta sejuk , spring menguncup dan menarik (menutup) injap, menyebabkan aliran udara terhad . Dengan aliran udara yang kurang, lebih banyak bahan api disedut ke dalam karburetor , menyebabkan campuran bahan api yang lebih kaya/banyak diperlukan untuk menghidupkan enjin yang sejuk. Apabila enjin mula memanas , spring yang peka suhu tadi mengembang dan menarik (membuka) injap choke untuk membenarkan lebih banyak udara masuk untuk menghasilkan campuran bahan api mantap (keadaan enjin panas).
Hari ini, melalui penggunaan sensor elektronik, sistem prestasi kawalan komputer mengukur kedua-dua udara di luar dan suhu penyejuk dan menyesuaikan campuran bahan api itu dengan sewajarnya (sistem suntikan bahan api elektronik).

2. Sistem pencucuhan

Sebelum teknologi komputer mula diguna-pakai, sistem pencucuhan api yang dihasilkan kereta lama beroutput rendah dan tidak konsisten. Sistem tersebut terdiri daripada pengedar pencucuh, palam, kondenser, pemutar, “cap” pengedar, gegelung pencucuhan, dan wayar. Terdapat tetapan keras ke atas “point” pencucuhan dan terlalu sedikit fungsi penyesuaian automatik. Sistem pencucuhan hari ini dikawal secara elektronik menyebabkannya boleh menyesuaikan output pencucuhan dengan sendirinya secara automatik.
Sistem lama itu digantikan dengan modul pencucuhan, ECM (Modul Kawalan Enjin) dan pelbagai fungsi gegelung. Sistem ini secara automatik menyesuaikan sendiri berasaskan kepada keadaan suhu sekeliling dan tuntutan yang diletakkan pada enjin. Plug bertahan lebih lama dan membakar lebih panas daripada sebelumnya, dan sistem ini beroperasi tanpa masalah kini.

3. Minyak pelincir kurang bermutu

Menghidupkan enjin sejuk biasanya sesuatu yang sukar kepada enjin lama. Pada asasnya, pelincir tidak mengalir dengan baik apabila berada dalam keadaan sejuk , menyebabkan permukaan pertemuan antara komponen menjadi kering. Disebabkan itu, pelinciran permukaan ini adalah amat penting sebaik sahaja enjin dihidupkan yang menyebabkan aktiviti memanaskan enjin satu kewajipan sebelum memandu. Tambahan (additive) kimia ke dalam minyak pelincir semenjak beberapa dekad lama digunakan untuk menghasilkan minyak pelincir yang boleh mengekalkan kelikatannya( kadar aliran ) dalam semua suhu dan di bawah keadaan yang teruk dan tidak menentu pada enjin pembakaran dalaman.  Seperti apa yang kami terangkan dalam nukilan lepas (5 Mitos Minyak Pelincir), minyak pelincir (yang sudah terdapat additive dalamnya) sudah cukup untuk menggerakan enjin kita hari ini tidak kira apa jua suhu atau keadaan sekali pun. Anda hanya memerlukan 30 saat sahaja untuk membiarkan minyak enjin/pelincir melengkapkan satu kitaran.
perlukah memanaskan enjin-arenakereta2

Bagaimana pula alam sekitar?

Menjawab kepada soalan salah seorang pembaca AK, di sini kami bawakan apa yang dikatakan oleh Kementerian Alam Sekitar Kanada tentang pemanasan enjin tiap pagi dan kereta yang berada dalam keadaan “idling”:-
  • Enjin dalam keadaan “idling” melepaskan dua kali ganda asap berbanding kenderaan yang bergerak.
  • Jika setiap pemandu di Kanada tidak “idling” selama 5 minit sehari, sebanyak 1.6 juta tan karbon dioksida dapat dielakkan daripada yang dilepaskan ke udara .
  • Tidak lebih daripada 30 saat “idling” diperlukan untuk minyak melalui enjin anda. Banyak komponen lagi hanya akan panas apabila kereta mula bergerak.
  • Sepuluh saat “idling” menggunakan bahan api lebih daripada apa yang digunakan untuk menghidupkan semula (restart) enjin.
  • “Idling” boleh merosakkan enjin anda kerana ia tidak beroperasi pada suhu kemuncaknya di mana bahan api sepatutnya terbakar sepenuhnya. Sisa bahan api daripada pembakaran tidak lengkap boleh merosakkan bahagian dalaman enjin .
  • “Idling” kenderaan selama 10 minit sehari menggunakan purata 100 liter minyak setahun.

###


Jelas?? Hihi..so lepas ni tak payah kalut2 nak panaskan enjin kereta! Suka..suka.. <3




~ TERIMA KASIH SUDI BACA ENTRY CIK AIN.. SINGGAH LAGI TAU! ~

cOreTaNdAiF oLeh Cik Ain at Monday, October 21, 2013
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

0 oRaNg cOmeL DaH MinUm KoPi:

Post a Comment

Subscribe to: Post Comments (Atom)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..:AhLan WasAhLan:..

..:KePunYaAn EmPaYar:..

nurul ain haji jamli
24 april 1990
kuala kangsar, perak
penulis & blogger
dah jadi PUAN

kLik..kLik..

..:iMpiAn HatI:..

"Ya ALLAH, jaDikAn Aku WaNitA sOLehAh...yaNg bAik dI anTarA yAnG tErbAiK...kUrnIaKan jUgA PenDamPinG yAng BaIk daLam HiDupKu...baGi mEndApaTkAn SesUaTu YaNg TerBaIk dAri-Mu...aMin yA RaBb..."

..:pEcEbuK:..

Nurul Ain Haji Jamly

Create Your Badge

cE kOmE tRy bAce!!

  • ▼  2013 (47)
    • ▼  October (3)
      • Resepi : Puding Triffle
      • Tak Perlu Panaskan Enjin Kereta Lagi.. Betul Ke???
      • Movie : Cloudy With A Chance Of Meatballs 2
    • ►  September (8)
    • ►  August (4)
    • ►  July (7)
    • ►  June (6)
    • ►  May (4)
    • ►  April (3)
    • ►  March (3)
    • ►  February (3)
    • ►  January (6)
  • ►  2012 (78)
    • ►  December (8)
    • ►  November (2)
    • ►  October (6)
    • ►  September (9)
    • ►  August (2)
    • ►  July (8)
    • ►  June (12)
    • ►  May (14)
    • ►  April (9)
    • ►  March (1)
    • ►  February (6)
    • ►  January (1)
  • ►  2011 (79)
    • ►  December (7)
    • ►  November (10)
    • ►  October (10)
    • ►  September (7)
    • ►  August (32)
    • ►  June (7)
    • ►  May (6)

..:FoLLowErS:..

..:i foLLow u:..

  • Blog Cik Nurfarah
    HI 2025
  • Jia creatifelt
    Harry Potter Et Les Reliques De La Mort : 1ère Partie (2010) Watch Full Movie Streaming Online
  • Warong Makcik Senah
    Watch Clifton Hill 2019 Free Online
  • Kisah BudaxXx Montel ^^
    Watch Cardboard Boxer 2016 Free Online
  • Entirely Of Flaws
    Bank Indonesia Memberi Penghargaan Atas Pelaporan Uang Palsu
  • ♥cOraT cOret NusHA ♥
    TRAGEDI OKTOBER : Duit bagi tapi tak cukup!
  • TAMU JAJAKRAF
    NOTICE BOARD
  • ~BabyComel~ Hanya insan Biasa
    Suratan Takdir Gersang Kisah Si Curang
  • I CANT HEAR THE SILENT MELODIES
    Jual Obat Maximoz Peningkat Vitalitas, Stamina Dan Obat Ejakulasi Dini Di Sidoarjo
  • Nurhafizah ❤
    5 Tips Bagaimana Menjaga Fikiran Positif Setiap Hari
  • Wanita Melayu Akhir Zaman
    J-Pace SUV Review 2018
  • SaHaBaT BUKIT BOTAK
    Ninja : Genap 1 Tahun 4 Bulan
  • silenceaneesa ♥
    Langkah Memberi warna Baju Dengan Wantex supaya Sembuh Seperti Baru Lagi
  • Reading is the most relaxing moment. (I'm only eighteen)
    Siri Kak Senah: Misteri Kasih Mansion 5
  • BILA KATA HATI MENULIS
    Terus Mencintaimu
  • Wardah Alisya
    8 tahun usia Wardah Alisya
  • Dazzi Lurzzi Official Blog
    Redha 2016 Movie Hack Full
  • ya allah kuatkan hati kami
    Obat herbal murah berkhasiat paling ampuh
  • oLd_sChOoL
    Selangor Juara Piala Malaysia, Kenduri Kahwin Member Lebih Penting
  • [ hujung peNa... papan kekuNci ]
    "Letihlah nak pikir duit..."
  • JoY AnD SoRrOw
    FiRsT eNtRy FoR tHiS yEaR
  • Anas Muallim
    Cuti yang panjang
  • segalanyamungkin
    BAKTI SISWA TERENGGANU (KAMPUNG SEBERANG TAKIR)
  • ! ~ Salam Ukhuwah ~ !
    Giveaway dan Lucky Draw
  • misyaain amna
    TANDA HIDUP TAK BERKAT
  • ^◕‿◕^
    UPDATE NEW STOCK ** MEN'S SHIRTS **
  • The Karl Nyzam™
    Erti Sebuah Kemaafan
  • col0ur ur life
    Tukar Lagi.
  • kami craft
    Pek Kombo Tona~~ Murah Gilaa~~~!!!
  • Abu HurairaH
  • My Life
    Hujung Minggu
  • ~~ ketulusan hati ~~
    Dia kekasih aTi Qu...
  • ♥ CATATAN SEORANG HAMBA ♥
    ♥ KISAH MAYAT MEMBACA SURAH YASSIN DI MEKAH ♥
  • maiza husna
  • PERCUTIAN TERINDAH
    PAKEJ 3HARI 2MALAM DI PANGKOR
  • ! .. ✿Ɖαʏα Ƭнɛ Ƨιϰтн✿ .. !
    Korean Fashion :)
  • Ibnu Sina ATC
    Sekitar Karnival Ekonomi Muslim
  • ~liFeminEswEEtsoUr~
  • Celoteh Deqyah Pegeon~
  • Triple L
  • JuZ a sImPLe guRL DiaRy
  • BerLARI ke LANGIT
  • ♥
  • Muni Izzah
  • ♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•.♫•♫•*¨*•.¸¸ﷲ¸¸.•*¨*•.♫• ♫•*¨*•.¸¸
  • vip eema..
  • Eimma
  • kedai mu
  • Hafiz Hamidun
  • Seek ONLY for MARDHOTILLAH
  • BLOG ALAN
  • ✿ Missz.Nana.Punyer.Cerita ✿
  • ..sEriKanDi isLaM..
  • *sUkA-suKi DunIakU*
  • hello !!!
Backgrounds & Flower Backgrounds
Powered by Blogger.